Čtenář serveru iDNES.cz (http://www.idnes.cz) jménem petr buben Vám zasílá tento článek a připojuje následující vzkaz:
Celý článek zobrazíte kliknutím na následující odkaz:
http://auto.idnes.cz/tatra-revival-nejblize-k-navratu-na-silnice-ma-kultovni-603-pm7-/auto_ojetiny.asp?c=A080908_130655_auto_ojetiny_fdv
Tatra revival: nejblíže k návratu na silnice má kultovní 603
8. září 2008 13:34Slavná Tatra 603 se blíží návratu na silnice. V internetové anketě o nejoblíbenější vůz kopřivnické automobilky jednoznačně zvítězila před Tatrou 87, se kterou cestovatelé Hanzelka se Zikmundem sjezdili kus světa. Na třetí příčce se umístila Tatra 600, známější pod názvem Tatraplán.
Sotva se generální ředitel Tatry Ronald Adams před čtyřmi měsíci zmínil, že firma zvažuje výrobu malých sérií replik slavných modelů minulosti, okamžitě tím způsobil pozdvižení.
Nové vozy by nebyly zcela věrné dobové podobě. Podle prvotních informací Tatry by sice na první pohled vypadaly jako předchůdci, ale zároveň by splňovaly všechny moderní bezpečnostní i provozní požadavky.
Kromě hlasů z internetu nyní v Kopřivnici zpracovávají dvacet tisíc hlasovacích lístků, které sesbíralo muzeum Tatry. Podle předběžných informací by se ale na konečném pořadí už moc měnit nemělo.
K internetovým výsledkům hlasování a hlasům sesbíraným v kopřivnickém technickém muzeu nakonec usednou a vše posoudí tatrováčtí manažeři.
Veřejnost se do internetového hlasování o nejoblíbenější tatřičku vrhla s vervou - přišlo přes 200 tisíc hlasů - a podle mnohých se tak jen potvrdil fakt, že Tatru spousta lidí vnímá jako české "rodinné stříbro“.
V anketě přesvědčivě zvítězila Tatra 603, která by prý jako nová přišla na zhruba 50 tisíc dolarů, tedy v přepočtu asi na 800 tisíc korun. Za podobnou sumu je dneska k mání lepší Škoda Octavia Combi. Přesto se nikdo nebojí, že by nebyl zájem. "Hlavně zahraniční sběratelé jsou po tatrovkách lační," upozornila předsedkyně Tatra Veteran Car Clubu Alena Čípová.
Sériová výroba osobních automobilů v příborském závodu Tatry skončila v roce 1998. O zániku kvůli údajné nerentabilitě a neperspektivnosti rozhodl tehdy mocný šéf Škody Plzeň Lubomír Soudek, který kopřivnickou firmu několik let vlastnil.
Veřejnost bude mít důležité slovo při hlasování
"Hlasování veřejnosti samozřejmě při rozhodování o modelech vhodných pro výrobu sehraje významnou roli," potvrdil mluvčí Tatry Vladimír Bystrov.
Vladimír Bystrov ale upozorňuje, že technici ještě musí posoudit, jak původní karoserii napasovat na moderní podvozek a vyřešit mnoho dalších technických záludností.
"Proto nelze první kusy očekávat letos nebo příští rok. Čas nás netlačí," dodal Bystrov.
Repliky vábí už nyní
Po zmínce o výrobě slavných modelů přišly Tatře první objednávky. Ačkoliv do případné výroby stále schází několik let, už se Tatře ozvali první lidé chtiví starých aut v novém kabátě. "Je to tak, záhy přišly první objednávky, což jen dokládá, že jde o velmi zajímavý nápad," řekl mediální zástupce Tatry Vladimír Bystrov.
"Jsem přesvědčen, že pro repliky starých modelů osobních vozů značky Tatra existuje velmi dobrý trh,“ řekl už dříve šéf Tatry Adams, který však upozornil, že by se jednalo jen o limitovanou sérii maximálně čtyř stovek kusů ročně.
"Záměrem není nová divize či významné tržby a zisky, ve skutečnosti chceme, aby se jméno Tatra objevilo na trzích po celém světě,“ vysvětlil generální ředitel a zdůraznil, že by novinka určitě nešla na úkor nynější výroby nákladních vozidel.
Podle ředitele muzea tatrovek Lumíra Kaválka se zřejmě nepodaří zajistit pro nové vozy typický vzduchem chlazený motor vzadu. "Kdo chce s těmito automobily jezdit často po silnicích, neobejde se například bez moderního podvozku," vysvětlil.
Pro Kaválka není vítězství "šestsettrojky" překvapením. "Je to poslední aerodynamický vůz Tatry a přitom nevymizel z pamětí lidí," vysvětlil Kaválek s tím, že on by radši volil méně obvyklou tatrovku, například T 90, kterých se kdysi vyrobily jen dva prototypy.
Tater 603 bylo v kopřivnické automobilce v letech 1955 až 1975 vyrobeno přes dvacet tisíc kusů. Cena se pohybovala těsně nad částkou sto tisíc korun, později se dostala k dvousettisícové hranici. Na limuzínu ale měli nárok jen straničtí představitelé, podniky nebo zasloužilí pracovníci. "Občas se Tatře 603 říkalo papalášský vůz, ale to nemám rád. Auto za nic nemohlo," uvedl znalec historie Tatry Karel Rosenkranz.
Tatrovky ve výběru:
Redakce iDNES.cz nenese žádnou odpovědnost za text doplněný odesílatelem e-mailu.
Nezaručuje také verifikaci e-mailové adresy odesílatele.
(Doporučení bylo odesláno: 9. září 2008 21:13)
No comments:
Post a Comment